En försiktig bedömning är att cirka 1000 drivmedelsanläggningar på tio års sikt kommer att vara hotade av nedläggning, särskilt i gles- och landsbygd. Effekterna av sådana nedläggningar är för många lokala samhällen allvarliga.
Vid nedläggning av den sista stationen på en ort, riskeras även andra näringsverksamheter, såsom turistnäringen, att drabbas hårt. Detta påverkar inte bara de boende som får sämre tillgång till grundläggande tjänster såsom drivmedel och pakettjänster, utan även samhällsaktörer som får det svårare att utföra sina uppdrag.
En utmaning som följer en kommande strukturrationalisering på gles- och landsbygd är miljörisken. Många av dessa stationer saknar ekonomiska resurser för att bekosta en nödvändig sanering, vilket kan leda till att förorenade fastigheter blir ett kommunalt problem. Det är verksamhetsutövaren som ska bekosta en eventuell sanering men finansiella förutsättningar saknas ibland hos landets minsta stationer.
En strukturrationalisering kan också komma att försämra Sveriges infrastruktur och därmed vår kris- och krigsberedskap, vilket blir ännu mer kritiskt nu när Sverige är medlem i Nato. Det är avgörande att både samhället och specifikt Försvarsmakten tar hänsyn till de potentiella konsekvenserna av dessa nedläggningar och att man redan nu lyfter ett samhällsstrategiskt perspektiv.