Byte av drivmedelsbolag
Branschen har sedan 2008 utvecklats annorlunda än de flesta då bedömde. Butiksomsättningarna minskade och bruttomarginalen på drivmedel ökade. Många bemannade stationer gick därmed i graven och konverterades till automater eller lades ner. Branschen såg också en fortsatt strukturomvandling i och med att flera mindre stationer såldes till handlare medan bolag stannade kvar i arrendeform med en automat. Därmed etablerades en ny driftsform, som vi inom förbundet kallade bemannade automater.
OSS kontaktades våren 2014 av Jan Ohlson, fri handlare i Säffle med en Statoil 1-2-3 på sin tomt. Jan funderade kring möjligheterna att driva sin verksamhet själv och därmed säga upp Statoils arrendeavtal. Tillsammans resonerade Jan, Svensk Bensinhandel och Steinmans advokatbyrå, hur detta kunde ske med minst risk. Inom branschen har det länge varit en sanning att man inte kan slänga ut ett bolag som hyr eller arrenderar utan ett betydande skadestånd. Detta regleras i Jordabalken och innebär att en hyrestagare eller arrendator har rätt till skadestånd i det så kallade besittningsskyddet. Dock finns det möjlighet att säga upp arrendeavtalet utan krav på skadestånd vid särskilda skäl. Ett av dessa är att jordägaren har befogad anledning. Utifrån detta undantag och det faktum att jordägarens intresse att själva kunna operera på sin egen mark med drivmedelsförsäljning, förbereddes ett upplägg där målet var att minimera den skada som skulle kunna uppstå i samband med att skilja Statoil från arrendet.
När så Statoil avflyttade, stämde man Jan på 5,6 Mkr. Förhandlingarna föregicks i arrendenämnden och datum sattes ut för Tingsrättsförhandlingar. Till stämningen, från Statoil, bifogades ett underlag hur bolaget beräknat skadeståndet. Denna baserades på hur mycket pengar Statoil faktisk tjänade på att finnas hos Jan, och visade indirekt hur mycket pengar Jan faktisk själv skulle kunna tjäna på att ta över driften. När väl förhandlingarna tog vid erbjöd Statoil en förlikning. Erbjudandet kontrades och parterna kunde förlikas genom en stadfäst dom i Tingsrätten om 350 tkr. Således en bråkdel av stämningsbeloppet och avkunnad i en offentlig domstol.
OSS medverkade under hela denna process och vidtog omfattande förarbete. Målet var att pröva det omvända skyddet i jordabalken och få en dom att kunna använda. Domen kan dock tolkas olika och har dessutom ingen prejudicerande effekt. För alla medlemmar som är fastighetsägare, och som dessutom arrenderar ut mark till drivmedelsbolag, kan kanske lockas av att själva få ta över driften och göra som Jan gjort. Till alla er, vill OSS, rikta en uppmaning att inte vidta några åtgärder utan först ha varit i kontakt med oss. En liknande process kräver nämligen omfattande planeringsarbete och att en eventuell uppsägning görs korrekt.