Ur Bensin & Butik nr 3/22:
OKQ8 etablerar i samarbete med Fossil Free Marine, en ny toppmodern flytande, obemannad anläggning med förnybara drivmedel för sjötrafik på Lidingö i Stockholm. Den ligger i direkt anslutning till OKQ8:s redan befintliga sjömack och station i Islinge. Som en del i omställningen till ett hållbart båtliv satsar OKQ8 nu på Fossil Free Marines plattform som bland annat är utformad för att uppfylla samma miljö- och säkerhetskrav som en obemannad station på land.
Plattformen innebär en ny standard för säker och miljömässigt hållbar förvaring och distribution av flytande bränslen, inklusive moderna biodrivmedel som Neste My Förnybar Diesel (HVO100). I princip alla båtar med dieselmotorer kan byta till fönybart bränsle (HVO100) utan ingrepp i motor eller drivlina. Detta uppskattas minska andelen koldioxidutsläpp med 40 procent enligt en studie gjord 2019/2020 av Point! AB.
Den nya plattformen invigdes i slutet av augusti på Lidingö och Bensin & Butik var på plats för att få se den nya världsstandarden för en säker och hållbar hantering av fossilfria drivmedel i marina miljöer. OKQ8 Islinge kommer att sälja Neste My förnybar Diesel (HVO100) samt alkylatbensin, som reducerar utsläppen från inte minst tvåtaktsutombordare. Den nya kompletterande plattformen ökar tillgängligheten genom att fler båtar har möjlighet att lägga till samtidigt för att både tanka och besöka butiken.
I framtiden planeras även försäljning av biobensin och andra biodrivmedel på OKQ8 Islinge. Plattformen är helt byggd i komposit och macken är även förberedd för att kunna ladda elbåtar. Stationen har sex stycken tio kubikmeters bränsletankar, och pontonen är 24 meter lång och har två bränslepumpar. Den är obemannad och båtkunderna betalar med kort.
– Vi har även läcklarmssystem och en dubbelmantling, vilket gör att vi till och med kan ha vår marinstation placerad i ett vattentäktområde, säger Karl-Oskar Tjernström, vd för Fossil Free Marine och fortsätter: – Mobiliteten har fördelar ifall man vill byta handelsplats efter behov, och hela konstruktionen är så pass lätt – tömd och utan tak väger den cirka 18 ton – att man kan frakta den på lastbil.
Text & foto: Benny Söderberg.