Tom Ohlsson, f.d. styrelseordförande i OSS

"För mig har alltid ordet "hjälp" associerats med förbundet.
Min station har funnits i 74 år och när jag tog över stationen efter min pappa beordrade han mig ner till ett möte i Malmö som hölls av förbundet som då hette PRF.
Varför är vi med i PRF?, var min första fråga.
-För att få hjälp med förhandling, arbetsrättsfrågor, avtalsfrågor osv, fick jag till svars.
Mötet i Malmö var introduktionen till mitt eget engagemang in i förbundet.

Jag har verkligen fått hjälp genom åren. Men så här i efterhand kan jag konstatera att gemenskap och erfarenhetsutbyte varit en minst lika stor del av varför jag uppskattar förbundet och alla medlemmar så mycket.

Nu har vi bytt namn och personligen är jag supernöjd med det nya namnet. Jag funderade mycket på hur ett namn ska kunna framtidssäkras utan att förknippas med ett specifikt drivmedel. När jag av projektgruppen fick namnet presenterat för mig kände jag direkt att det passade perfekt.

Fortfarande kommer jag att associera förbundet med ordet "hjälp". Jag lovar att vi kommer göra allt för att du som medlem ska känna att du får hjälp av OSS."

Robert Dimmlich, VD i OSS

"Jag har haft förmånen att arbeta för PRF, Svensk Bensinhandel och nu Organisationen Sveriges Servicestationer -OSS.
Det är ett annorlunda förbund. Ett förbund som bygger på närhet till dess medlemmar och löftet om att alltid göra det yttersta för att hjälpa medlemmen individuellt. Men också kollektivt verka för att branschen har sunda förutsättningar för att öka detaljistens lönsamhet och skapa trygga förutsättningar för att bedriva näringsverksamhet.

Våra medlemmar är fantastiska. De löser vardagsproblem, har båda fötterna på jorden och hanterar omställningar på löpande band. De levererar tillsammans en samhällsservice. Jag är både stolt och glad att få arbeta med, och för, våra medlemmar. En av de viktigaste aktiviteter som förbundet arrangerar är just medlemsmöten. Mötet med och mellan våra medlemmar ger relevans och styrka. Utan denna starka medlemskår skulle inte heller Organisationen Sveriges Servicestationer kunna agera med kraft.

Jag är optimistisk om framtiden. Den är full av utmaningar, men resan gör jag med en av landets mest luttrade kår. Tillsammans gör OSS skillnad."

Olle Janrik, vice VD i OSS


"Jag har jobbat inom servicestationsbranschen i många år och har haft glädjen att jobba med förbundet på båda sidor av förhandlingsbordet. Jag har alltid haft stor respekt för de tankar och de krav som OSS drivit genom åren.

Sedan jag började hos OSS har jag fått vara med och starta nya delar inom förbundet, såsom Sveriges Paketombud och Hållbar biltvätt, och det känns spännande med alla möjligheter som nu finns. Tillsammans med både nya och gamla branschkollegor skapar vi en bättre framtid, inte minst genom vår satsning på att också bli en del av elbilarnas framtida nav via alla våra servicestationer. Digitaliseringen kommer fort, elektrifieringen får stor nytta av utvecklingen, och den kommer också att kunna hjälpa stationer att hålla öppet även utan personal genom konceptet semibemmanade butiker.

OSS är ett förbund i ständig rörelse, vi utvecklar branschen istället för att avveckla den."